text.skipToContent text.skipToNavigation

Det finns många delar som ska fungera för att en restaurang ska bli framgångsrik. God mat tillfredsställer kunderna och bra service ger en bra upplevelse, men något som ofta glöms bort är kundtoaletten. Man kan säga mycket om en person genom att titta in i hens badrum, tänk dig då vad en ofräsch kundtoalett påverkar en restaurangs varumärke.
 
För många nya restaurangägare står ofta dekoration, personal och menyplanering i fokus, medan kundtoaletten glöms bort. Den stackars kundtoan kommer säkert aldrig bli anledningen till att kunderna väljer att gå till restaurangen första gången, men den kan bli anledningen till att de kommer tillbaka.
 
"97% tycker att en fräsch toalett förhöjer upplevelsen"
 
Studier visar att över 80% undviker restauranger på grund av ofräscha toaletter, det är mer än dubbelt så många än de 34% som skulle undvika ett detaljhandelsföretag av samma anledning. Det finns även studier som visar att förvånande många kunder är av åsikten att ”om toaletten är smutsig, så är även köket det”. Det är av just dessa anledningar som det idag finns en stark trend att inreda moderna toaletter på restauranger.
 
Hur skapar man då en trevlig toalettupplevelse för sina kunder?
Nedan går vi igenom några tips på hur du kan tänka och jobba för att förbättra dina kunders toalettupplevelse.
 
Design
  • Försök göra den intressant och funktionell.
  • Gör den åtkomlig för alla typer av gäster: äldre, de med småbarn, personer med funktionsnedsättning.
  • Se till att det går i linje med de regelverk ditt försäkringsbolag har ifall du skulle få en läcka eller liknande.
  • Undvik snabblösningar med rörarbetet för att motverka läckor.
 
Detaljer
  • Tänk dig in i en upplevelse på toaletten steg för steg.
  • Leta efter tillfällen att skämma bort dina kunder lite, kanske en lite finare tvål och handkräm eller pappershanddukar istället för handtork.
  • Fråga runt bland kunder och bekanta, både kvinnor och män, hur de vill att upplevelsen ska vara.
 
Hygien
  • Sätt upp ett städschema.
  • Dela ut ansvar och tidpunkter för att titta till så det ser okej ut och är påfyllt med papper och tvål kontinuerligt (t.ex. kontrollera en gång i timmen).
  • Se till att ansvarig kontrollerar var 2-3e timme.
 
Underhåll
  • Kontrollera ett par gånger per dag så allt fungerar som det ska.
  • Sätt upp en rutin för hur ni löser eventuella problem.

 

Källor: