text.skipToContent text.skipToNavigation

Ny tobakslag och spårbarhets-id för tobak

 

Från den första 1: a juli 2019 trädde den nya tobakslagen i kraft, vilket innebär att du behöver ha ett tobakstillstånd för att få sälja tobak. Med detta brev vill vi informera dig om att vi fortsatt kommer bedriva grossistförsäljning av tobak i våra butiker, men också förklara vad du behöver göra för att handla tobak i våra butiker.  

 

I korta drag innebär den nya lagen att du som försäljare av tobak till konsument behöver ha tillstånd från kommunen för att få sälja tobak. Detta ansöker du om på din kommuns hemsida. Ansökan ska vara kommunen tillhanda senast 1: a november 2019. Om ansökan inkommer efter 1: a november, 2019, så får du som återförsäljare inte sälja tobak förrän ansökan är godkänd.  

 

I steg två, så behöver du som återförsäljare av tobak ansöka om Spårbarhets-ID, ”Aktörs-ID” (EOID), samt ”anläggnings-ID” (FID). Dessa ID-nummer måste du som kund ansöka om själv och lämna in till oss. Dessa nummer är kostnadsfria att söka.  

 

Ansökan sker via följande länk: https://idissuer.se och på baksidan av detta brev finner ni mer detaljer kring hur denna ansökan går till.  

 

Tänk på att först och främst få godkänt från kommunen, så ni fortsatt kan handla hos oss med samma låga priser och tillgänglighet. I steg två ansöker ni om Spårbarhets-ID som ni lämnar in till oss.  

 

Vi har öppet varje dag, morgon till kväll och finns alltid tillgängliga för er. Vi ses i våra butiker!

Hur ansöker du om spårbarhets-id för tobaksförsäljning  

 

 

Ansökan sker via följande länk:  https://idissuer.se  

 

När du kommer in på denna sida:

• Klicka på registrera

• Scrolla ner och klicka på registrera igen och ett formulär öppnas

• Fyll i formuläret för att ansöka om ekonomisk ID. Formuläret heter: ” [GUI-15-00-011] Registration of economic operator”

• Ni får ett mail som kvittens på att ert Ekonomiska ID är klart, klicka på aktivera konto och fyll i dina uppgifter för ditt konto • Du kommer nu in på ditt konto och hos ID utfärdaren och skall även skapa ett FID, ID nummer kopplat till din leveransadress.

• Klicka på ”List of facilities” och välj sedan Add och följande formulär öppnas: ”[GUI-15-00-021] Registration of facility”

• Fyll i formuläret och registrera detta.

• Ditt FID läggs upp.

• Välj list of facilities igen och exportera via tools-knappen till excel.

• Skriv ut, eller maila till din Axfood Snabbgross som lägger upp ert id i datasystemen.  


Behöver du hjälp med att söka ID nummer kan du kontakta ID-utfärdaren Allexis på telefonnummer:  +421 800 222 921.